شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خرید خودروی جدید یا در زمان مراجعه به تعمیرگاه برای سرویس و تعمیر ماشین با اصطلاحاتی مواجه شده باشید که معنی آن را نمی دانید. این فقط مشکل شما نیست و بسیاری از افراد با معنی اصطلاحات مکانیکی و فنی خودرو آشنایی ندارند. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا مفهوم رایج ترین واژگان مورد استفاده در مکانیکی خودرو را باهم مرور کنیم.
اصطلاحات تعمیرگاهی و مکانیکی خودرو
یاتاقان زدن
یاتاقان زدن یعنی یاتاقان ها به علت گردش نداشتن روغن درون موتور به صورت خشک کار کرده و خراب شده اند. این اتفاق هزینه سنگینی برای مالک خودرو به دنبال دارد.
واشر زدن ماشین
واشر زدن به معنای سوختن یا دفرمه شدن واشر سرسیلندر است. کم شدن آب رادیاتور، خرابی ترموستات یا واتر پمپ و خنک نشدن موتور مهمترین دلایل واشر زدن ماشین هستند.
واشر ترساندن
این اصطلاح به معنای آسیب جزئی واشر سرسیلندر است که به دلیل جوش آوردن ماشین اتفاق می افتد.
شاتون زدن ماشین
شاتون زدن یعنی ایرادی در عملکرد شاتون موتور ایجاد شده است. در این حالت ممکن است شکستگی شاتون و پیستون، ترک برداشتن بلوک سیلندر و خرابی میل لنگ نیز رخ دهد. در این وضعیت شاتون نمی تواند حرکت گردشی میل لنگ را به درستی به حرکت خطی پیستون انتقال دهد.
آب و روغن قاطی کردن ماشین
آب و روغن قاطی کردن یعنی روغن موتور وارد مایع خنک کننده در محفظه رادیاتور شده است. این موضوع با باز کردن در رادیاتور به راحتی قابل مشاهده است.
برق دزدی ماشین
ماشین برق دزدی دارد یعنی هنگامی که ماشین خاموش است (سوئیچ روی off قرار دارد)، برخی قسمت ها بدون دلیل باطری را مصرف می کنند. در این حالت باطری خودرو در زمان کوتاهی (حتی طی چند ساعت) خالی می شود.
شاسی کشی
شاسی کشی اصطلاحی است که معمولا هنگام تعمیر ماشین بعد از تصادفات شدید به کار می رود. منظور این است که شاسی خودرو آسیب دیده و نیاز به تعمیر دارد. شاسی کشی توسط تیم صافکار انجام می شود.
کوبیدن ماشین
ماشین می کوبد یعنی نرمی خودرو کاهش یافته و هنگام عبور از روی دست انداز یا چاله هر چند کوچک، ضربه و تکان های شدید به کابین و سرنشینان وارد می شود.
سوپاپ زدن یا سوپاپ کج کردن
این اصلاح مخصوص زمانی است که مشکلاتی از قبیل کج شدن، آب شدن، کش آمدن و سوختن برای سوپاپ پیش می آید. در اغلب موارد عوض نکردن به موقع تسمه تایم و پاره شدن آن باعث وارد آمدن فشار نامتعارف به سوپاپ و خرابی آن می شود. گرمای بیش از حد نیز می تواند علت سوپاپ زدن باشد. در این حالت موتور باید به طور اساسی تعمیر شود.
فیلر زدن و شیم گیری گیری ماشین
فیلر زدن به معنای محاسبه انبساط صورت گرفته بین قطعات فلزی ماشین از جمله سوپاپ است که توسط ابزاری به نام فیلر انجام می شود. پس از فیلر زدن، تعمیرکار با کمک آچار فاصله بین قطعاتی که در اثر گرما منبسط شده اند را تنظیم می کند. به اینکار شیم گیری می گویند.
هواگیری
گاهی به دلایل مختلف هوا وارد سیستم خنک کننده خودرو شده و عملکرد این سیستم ار مختل می کند. در نتیجه دمای مایع خنک کننده بالا رفته و ماشین جوش می آورد. در این حالت با انجام فرآیند هواگیری، هوای موجود در سیستم خنک کننده خارج می شود.
سیلندر دوخته
گاهی به دلایل مختلف از جمله عدم استفاده از ضد یخ در زمستان، بلوک سیلندر یا سر سیلندر دچار آسیب و ترکیدگی می شود و نیاز به جوشکاری دارد. سیلندر که جوشکاری شده است را به اصطلاح سیلندر دوخته می گویند.
شمع خیس کرده
خیس کردن شمع یعنی روغن وارد محفظه احتراق شده و دهانه شمع روغنی شده که یکی از نشانه های روغن سوزی ماشین است. گرمای بیش از حد باعث سوختن شمع می شود.
فرمان ماشین میزنه یا فرمانش می کوبه
در صورت بالانس نبودن چرخ ها، در آستانه رسیدن به سرعت خاص فرمان شروع به لرزش می کند. لرزش و فرمان و آستانه سرعت به تعمیرکار کمک می کنند که بفهمد کدام چرخ بالانس نیست. گاهی نیز کوبیدن فرمان به دلیل اشکال در سیستم جلوبتدی اتفاق می افتد.
موتور باید بیاد پایین
پایین آوردن و یا پیاده کردن در مورد باز و بسته کردن یا تعمیر قطعات سنگینی مانند موتور به کار می رود که نمی توان آن ها را در جای خود تعمیر کرد.
سه، کار می کنه یا جان نداره
در حالتی گفته می شود که موتور سریع و روان نیست و به سختی کار می کند. حتی وقتی مسیر حرکت خودرو صاف و هموار است موتور همانند حرکت در سربالایی به زور کار می کند. در این شرایط که موتور کارکرد عادی ندارد به طوری که انگار وایر یکی از شمع ها از مدار خارج شده است می گویند موتور سه، کار می کند یا جان ندارد.
موتور سوخته یا موتور قفل کرده
این اصطلاح یعنی مشکل جدی در موتور ایجاد شده و نیاز به تعمیر اساسی دارد. معمولا در مواردی که رینگ و پیستون درون سیلندر قفل شده و یاتاقان و میل لنگ آسیب دیده باشند بکار می رود.
سنگ زدن میل لنگ و سوپاپ
سنگ زدن میل لنگ به معنای برداشتن لایه ای نازک از روی تکیه گاه های میل لنگ برای رفع خط و خش ایجاد شده یا دو پهن شدن آن است. در مورد سوپاپ نیز اینکار برای بازگرداندن سوپاپ از تنظیم خارج شده، انجام می شود.
رینگ چسباندن
این اصطلاح زمانی به کار می رود که حلقه های قرار گرفته روی پیستون به علت داغ شدن غیر عادی موتور و جوش آوردن آن، منبسط شده و جداره سیلندر چسبیده اند و روی سطح صاف و صیقلی آن خط می اندازند. این اتفاق در نهایت باعث روغن سوزی موتور خواهد شد. خنک شدن ناگهانی موتور و یکباره منقبض شدن رینگ ها نیز همین وضعیت را ایجاد می کند.
رینگ شکستن
رینگ شکستن یعنی رینگ های پیستون در جای خود به یا چند قطعه شکسته شده اند. این اتفاق با ایجاد صدای زیاد در موتور همراه است و می تواند باعث کاهش کمپرس موتور و روغن سوزی شود. دلیل این اتفاق فشار زیاد به رینگ ها، چسبیدن رینگ به جداره سیلندر یا کیفیت پایین رینگ است.
بوش و برقو زدن موتور
سیلندرهای ماشین به مرور زمان در اثر کارکرد زیاد مستهلک ساییده شده و اصطلاحا گشاد می شوند. در این حالت برای اینکه عملکرد مناسبی داشته باشند، باید پیستون جدید تنظیم و متناسب شوند. دو راه برای اینکار وجود دارد. اولی گشادتر کردن سیلندر با تراشیدن جدار داخلی سیلندر و استفاده از پیستون و رینگ جدید با سایز بزرگتر است که به آن برقو زدن می گویند. دومی بازگرداندن سایز سیلندر به حالت استاندارد از طریق وارد کردن بوش فولادی به سیلندر و تراشیدن آن تا رسیدن به اندازه پیستون استاندارد است که به آن بوش زدن می گویند.
کف تراشی سیلندر
گاهی ممکن است ب دلایل مختلف سرسیلندر تابیده شده یا کف سیلندر دچار مشکل شده باشد. در این حالت با برداشتن لایه ای از کف سیلندر در حد چند صدم میلیمتر، آن را به وضعیت سالم بر می گرداند که به این کار کف تراشی سیلندر می گویند.
لبه کردن سیلندر
در مواردی که سطح داخلی جداره سیلندر در اثر کارکرد بالا و حرکت رفت و برگشتی پیستون، ساییده شده و در بالاترین نقطه کمی لبه ایجاد شده است، می گویند سیلندر لبه کرده. کثیف بودن فیلتر هوا و ورود گرد و خاک زیاد به درون سیلندر این وضعیت را تشدید می کند. در اثر نیز تشدید می شود.
خرابی پیستون
خرابی پیستون یعنی به دلایل مختلفی مانند وجود حجم زیاد سوخت داخل سیلندر و ایجاد حرارت زیاد، گرمای شدید موتور و انبساط غیر عادی آن، ناک زدن موتور یا وجود قطعه ای خارجی در سیلندر مشکلاتی از قبیل ذوب شدن، گرفتگی به بغل سیلندر و شکستن برای پیستون رخ می دهد. که نتیجه آن روغن سوزی ایجاد سر و صدا در سیلندر در حین کار است.
ناک زدن موتور
ناک زدن موتور به حالتی گفتی می شود که احتراق ترکیب سوخت و هوای موجود در سیلندر قبل از جرقه زنی شمع اتفاق می افتد. هنگامی که شما در حال رانندگی با دنده سبک هستید و با فشردن پدال گاز، صدایی شبیه تق تق از زیر کاپوت می شنوید و با رها کردن پدال گاز، صدا قطع می شود، متوجه این مشکل در موتور خواهید شد.
سوختن صفحه کلاچ
در حالت استاندارد و طبیعی، صفحه کلاچ سطحی نسبتا صاف دارد و جنس آن به گونه ای است که گیرایی بالایی با دیسک و فلایویل ایجاد می کند. وقتی سطح صفحه کلاچ دلایلی مانند کیفیت پایین، درگیری نصفه و نیمه کلاچ با فلایویل و دیسک، نیم کلاچ کردن زیاد و هرزگردی صفحه به صورت آینه ای و صیقلی درآید، می گویند صفحه کلاچ سوخته است. این اتفاق باعث هرزگردی و انتقال قدرت ناقص خواهد شد.
پیشنهاد می کنیم مطلب “راه های افزایش عمر صفحه کلاچ” را مطالعه کنید.
خفه کردن و فلوت کردن
این اصلاح در ماشین های کاربراتوری رخ می دهد و به معنای ورود سوخت نامنظم و بیش از حد به محفظه احتراق است. نتیجه آن خام سوزی شدید یا خیس کردن شمع ها است.
کمپرس و بخار داشتن موتور
این اصطلاح به حالتی اشاره دارد که به دلیل ضعیف بودن رینگ های موتور، دود داغ حاصل از احتراق وارد منبع روغن موتور می شود. در نتیجه با فزایش دما روغن شروع به بخار شدن می کند. بخار روغن از مجاری مخصوصی که دارد وارد چرخه احتراق موتور شده و می سوزد. در این حالت، موتور روغن سوزی دارد و باید تعمیر شود.
سیت ول کردن
به محل نشتن سوپاپ روی سرسیلندر سیت می گویند. این محل که دائما توسط سوپاپ در حین بسته شدن ضربه می خورد، می تواند با سرسیلندر یکپارچه باشد یا به صورت حلقه فلزی نیز روی سرسیلندر نصب شده است. اگر سیت خراب شود یا از جای خود کنده شود می گویند سرسیلندر سیت ول کرده است.
روغن سوزی
روغن سوزی به حالتی گفته می شود که به هر دلیلی روغن موتور به درون سیلندر و محفظه احتراق نفوذ می کند. روغن در موتور سوخته و با خروج دود آبی از اگزوز و کاهش سطح روغن موتور خود را نشان می دهد. به حالتی که روغن از سرسیلندر و بعد از گذشتن از سوپاپ ها، وارد سیلندر شود، روغن سوزی از سرسیلندر می گویند.
سوختن شمع
به کار نکردن شمع های سیلندر که به دلیل سوختن الکترود آن رخ می دهد، شمع سوزی گفت می شود. این وضعیت به دلیل روغن سوزی موتور و نشستن دود حاصل از سوختن روغن روی نوک شمع پیش می آید و نتیجه آن از کار افتادن یا احتراق ضعیف سیلندری است که شمع آن سوخته باشد. اگر شمع سوخته را باز کنید، دهانه کثیف، سیاه و روغن زده آن را می بینید.
خام سوزی
خام سوزی یعنی سوختی که وارد موتور می شود به طور کامل نسوخته و باعث ایجاد دود سیاه در اگزوز شود. نتیجه خام سوزی، کاهش قدرت تولیدی موتور است.
موتور تک کار می کند
زمانی که یک یا چند سیلندر موتور به خوبی کار نکند، برای توصیف آن از اصطلاح تک کار کردن موتور استفاده می شود. در این حالت موتور لرزش و صدای غیر عادی دارد و همانند وضعیت عادی کار نمی کند. قدرت کم و مصرف سوخت بالا نتیجه این وضعیت است.
چوب شده یا چوب می کند
این اصطلاح در مورد ترمز ماشین است و زمانی به کار می رود که با گرفتن ترمز، انگار قطعه ای از چوب روی سطح خیابان یا جاده سر می خورد.
کمک ماشین می کوبه
این عبارت بیانگر حالتی است که کمک فنرها به خوبی کار نمی کنند و ضربه های وارد شده به ماشین را نمی گیرند. یعنی حتی هنگام عبور از روی یک دست انداز کوچک ماشین حرکت نرم و راحتی ندارد.
دیاگ زدن
به عیب یابی کامپیوتری و بررسی فرمان های ذخیره شده روی ECU یا کامپیوتر خودرو دیاگ زدن می گویند.
پلاتین چسبانده یا خال زده
پلاتیم قطعه ای کلید مانند در ماشین است که با باز و بسته کردن دهانه خود در زمان های خاص، اجازه انتقال انرژی برق را می دهد. اگر زبانه پلاتین به هر دلیل بسته بماند می گویند پلاتین چسبانده و اگر ایجاد یک جرقه خال کوچکی روی آن ایجاد کند که باعث بهم خوردن تنظیم آن شود می گویند خال زده.
زوزه می کشه
زوزه کشیدن یعنی صدایی شبیه به زوزه یا خرخر از گیربکس یا دیفرانسیل شنیده می شود. این صدا ناشی از خشک بودن یا اشکال در چرخ دنده ها است.
چراغ ها کلاجه
کلاج بودن چراغ اصطلاحی است که برای توصیف تنظیم نبودن چراغ ها حالتی به کار می رود. به طوری که یکی از چراغ ها به شد بالا یا راست و دیگری به شدت به پایین یا چپ متمایل است. این حالت در دید راننده هنگام رانندگی در شب اختلال ایجاد می کند.
فیوز پرانده یا فیوز سوزانده
بر سر راه برخی قطعات خودرو فیوزهایی به کار می رود. از کار افتادن این فیوزها با اصطلاح فیوز پرانده یا فیوز سوزانده بیان می شود.
آوانسه / ریتارده
برای ایجاد احتراق در موتور، شمع باید در لحظه ای خاص جرقه بزند. اگر جرقه زدن شمع کمی زودتر از موعد مناسب باشد به آن آوانس، و اگر کمی دیرتر باشد به آن ریتارد می گویند. در هر خودرو برای کارکرد بهینه مقداری آوانس و ریتارد وجود دارد که به طور خودکار تنظیم می شود. اما اگر خودرو ریپ بزند یا بد کار کند یکی از دلایل آن همین آوانس یا ریتارد نا مناسب است.
ریپ زدن
ریپ زدن چیزی شبیه به پت پت کردن است. زمانی که موتور به دلیل ایراداتی مانند تنظیم نبودن دلکو، عیوب شمع یا زمان نامناسب احتراق، در حین کار مرتبا خاموش و روشن می شود، برای بیان وضعیت آن از اصطلاح ریپ زدن استفاده می کنند.
خالی کردن ترمز / پر کردن ترمز
این اصلاح در دو مورد کاربرد دارد. اولی زمانی است که در حین حرکت پدال ترمز را تا انتها فشار می دهید اما سرعت ماشین کم نمی شود و توقف نمی کند. در این حالت می گویند ترمز خالی کرد. دوم زمانی است که پس از تعویض لنت ترمز، باید مجاری انتقال روغن به پیستون پشت لنت، هواگیری شود. در این حالت وقتی مکانیک می گوید پر کن، شما باید پدال ترمز را چند بار پشت سر هم و بدون وقفه فشار دهید تا به حالتی برسد که امکان پایین رفتن بیشتر پدال وجود ندارد. در این زمان باید پا را روی پدال نگه دارید تا تعمیرکار پیچ هواگیری روغن ترمز را سفت کند. وقتی می گوید خالی کن شما باشد پا را از روی پدال بردارید.
ماشین گیج می زنه
زمانی که به دلیل خلاصی زیاد فرمان، به هم خوردن تنظیم جلوبندی، خرابی سگدست یا بلبرینگ چرخ خودرو راننده نمی تواند به خوبی خودرو را هدایت کند و خودرو خود به خود به این طرف و آنطرف می رود می گویند ماشین گیج می زند.
اصطلاحات رایج در ماشین بازی
ماشین شوتی
ماشین شوتی به ماشینی گفته می شود که موتور آن تقویت شده و کمک فنرهای عقب بیش از حد استاندارد بالا آورده شده است تا در صورت حمل باز سنگین، شاسی خودرو بیش از حد پایین نیاید.
تیونینگ خودرو
منظور از تیونینگ ارتقا ویژگی های ظاهری و فنی خودرو با دستگاه است. به طوری که در پایان، یک خودرو جدید پیش روی شما قرار می گیرد.
دونات زدن
دونات زدن به معنای چرخیدن ماشین به دور خود و به جای ماندن جای لاستیک روی زمین است.
برن اوت (Burn Out)
برن اوت یکی از حرکات نمایشی ماشین است که در آن راننده با ثابت نگه داشتن خودرو اقدام به چرخش سریع می کند. با اینکار چرخ ها به سرعت گرم شده و به دلیل اصطکاک چرخ ها زمین دود ایجاد می شود. اصطلاحات Peel Out و Power Brake نیز برای این حرکت به کار می برند.
بک فایر (Back Fire)
بک فایر حالتی است که از اگزوز خودرو آتش خارج می شود. برای اینکار ECU خودرو را به گونه ای دستگاری می کنند که مقداری از مخلوط سوخت و هوا بدون احتراق از موتور خارج شده و وارد اگزوز شود. این سوخت با قرار گرفتن در معرض اکسیژن هوا و گرمای اگزوز شعله ور شده و آتش ایجاد می کند.
کات آف (cutoff)
کات آف به ماشینی گفته می شود که با ایجاد تغییر در ECU سوپاپ ورودی موتور به طور کامل بسته شده و برای چند لحظه ورود هوا و سوخت به داخل پیستون قطع می شود. این کار تغییر فاحشی در صدای موتور ایجاد می کند.
دریفت ماشین
دریفت ماشین در مورد خودروهای مسابقه به کار می رود و به معنای سر خوردن ماشین با استفاده از ترمز دستی و کلاچ برای عبور از پیچ های تند است.
دِرَگ خودرو
درگ خودرو یا مسابقه شتاب، مسابقه ای است که بین دو خودرو، موتور سیکلت یا کامیون در یک خط مستقیم با طول مشخص انجام می شود. شرکت کنندگان در پشت خط شروع ایستاده و با سبز شدن چراغ موسوم به درخت کریسمس، حرکت می کنند.
تیک آف
تیک آف وضعیتی است که لاستیک های خودرو با سرعت زیادی می چرخند خودرو ثابت است و حرکت نمی کند. چرخش لاستیک ها و اصطکاکی که ایجاد می شود، دود و جلوه خاصی به نمایش می گذارد. البته اینکار آسیب زیادی به دیسک و صفحه کلاچ وارد می نماید.
ارتفاع زدن خودرو
کم یا زیاد کردن ارتفاع خودرو نسبت به حالت نرمال را ارتفاع زدن می گویند.
ماشین کف خواب
کف خواب ماشینی است که ارتفاع فنرهای جلو و عقب آن نسبت به وضعیت عادی بسیار کم شده است.
اصطلاحات خرید و فروش خودرو
ماشین خشک
ماشین خشک دو معنای متفاوت دارد. به خودرویی که تازه از شرکت خودرو سازی تحویل گرفته شده و کارکرد خیلی کمی دارد ماشین خشک یا صفر کیلومتر می گویند. همچنین برای ماشینی که کمک فنر و لاستیک نرمی ندارد و هنگام عبور از دست اندازها به اتاق ضربه وارد می کند اصطلاح ماشین خشک به کار می رود.
اصطلاح چند کلید در خودرو
منظور از چند کلید، تعداد دکمه هایی است که در پنل سمت چپ راننده در بالای خودرو قرار گرفته است. این اصلاح به عبارت سه کلید، پنج کلید و هفته کلید را شامل می شود.
- ماشین هفت کلید: دارای 7 دکمه برای سنسور پارک جلو، گرمکن فرمان، درب صندوق برقی، قفل دیفرانسیل، رادار نقطه کور، نور بالای اتوماتیک و سیستم جلوگیری از تصادف است.
- ماشین پنج کلید: دارای 5 دکمه برای سنسور پارک جلو، درب صندوق برقی، گرمکن فرمان، رادار نقطه کور و قفل دیفرانسیل است.
- ماشین سه کلید: دارای 3 کلید مربوط به سنسور پارک جلو، درب صندوق برقی و قفل دیفرانسیل است.
ماشین کم کارکرد
منظور ماشینی است که از زمان خرید بسیار کم مورد استفاده قرار گرفته و سیستم فنی و ظاهری آن به خوبی رسیدگی شده است.
ماشین فول
این اصطلاح در مورد ماشین هایی به کار می رود که نسبت به خودروهای هم تیپ و هم رده خود بالاترین امکانات و آپشن ها را دارد. در نتیجه قیمت آن هم در مقایسه با بقیه بیشتر است. مانند رانا پلاس پانوراما که نسبت به رانا پلاس معمولی امکانات بالاتری دارد.
آپشنال
آپشنال به خودرویی گفته می شود که امکانات بیشتری نسبت به نسخه های معمولی خود دارد، اما این آپشن ها کارخانه ای نبوده و توسط مالک خودرو موارد مانند کروز کنترل و کلاچ برقی به آن اضافه شده است. تفاوت ماشین فول و آپشنال در فابریک بودن امکانات آن ها است.
ماشین بدون رنگ
بدون رنگ بودن ماشین یعنی رنگ بدنه خودرو همان فابریک کارخانه است و هیچ آسیبی ندیده و ترمیم نشده است.
آب رنگ داشتن بدنه خودرو
بدنه آب رنگ دارد یعنی، برای زیبایی ماشین، خط و خش جزئی ایجاد شده روی بدنه، توسط آب رنگ برطرف شده است.
ماشین دور رنگ
وقتی می گویند خودرو دور رنگ است یعنی دور تا دور بدنه خودرو که به علت آسیب دیدگی، زنگ زدگی، ساییدگی، آفتاب سوختگی و غیره صدمه دیده را رنگ آمیزی کرده اند. اما رنگ نقاط حساس مانند ستون، سقف، کاپوت و صندوق همان رنگ اولیه و فابریک است.
ماشین تمام رنگ
خودرو تمام رنگ یعنی خودرویی که به دلیل آسیب دیدگی شدید به طور کامل رنگ شده و حتی نقاط اصلی آن رنگ فابریک ندارند.
فابریک کارخانه
برخی افراد بعد از تحویل گرفتن خودرو از کارخانه، بر اساس سلیقه خود آن را تغییر می دهند و از حالت فابریک خارج می کنند. در این ماشین ها به قطعاتی که تغییر داده نشده فابریک کارخانه گفته می شود.
ماشین خودشو انداخته
این اصلاح در مورد ماشین هایی به کار می رود که نسبت به سنی که دارند بیشتر کار کرده اند یا کارکرد آن ها معمولی است اما به دلیل استفاده نادرست و عدم رسیدگی توان بالایی ندارند.
موتور پلمپ
موتور خودرو پلمپ است یعنی موتور تعمیر جزئی یا اساسی نشده و دست نخورده است. پلمپ بودن موتور برای خودروهای تا 6 سال منطقی است اما برای مدل های قدیمی تر می تواند یک عیب به حساب بیاید.
شاسی پلمپ
شاسی عقب و جلو پلمپ است یعنی آسیب جدی به ماشین وارد نشده که باعث شود شاسی ها نیاز به تعمیر پیدا کنند.