زمانی که یک سوال تخصصی درباره روغن موتورها و روانکارها دارید، وبلاگ تخصصی سفیر فرتاک پارسه همیشه میتواند به شما کمک کرده و به جواب مورد نظرتان برساند. سوالی که یکی از کاربران مطرح کرده، این است که آیا روغن سینتتیک با روغن معمولی قابل ترکیب است؟ در جواب این سوال باید بگوییم که مخلوط کردن روغن موتور با یکدیگر ممکن است، اما استفاده از آن در خودرو و یا وسایل نقلیه دیگر اصلا پیشنهاد نمیشود، زیرا ممکن است که آسیبهای غیر قابل جبرانی را به خودرو برساند. در صورت ترکیب دو روغن فعل و انفعالات زیادی بین دو روغن رخ میدهد که از ممکن است از آنها بیخبر باشید. یکی از سادهترین موارد در ترکیب روغنهای سینتتیک و روغن معمولی با یکدیگر تغییر ساختار است.
همانطور که میدانید، تغییر ساختار میتواند ویژگیهای روغن را حذف و اضافه کند که استفاده از آن میتواند دو جنبه خوب و بد داشته باشد. اگر به جنبه خوب نگاه کنیم، استفاده از روغن ترکیب شده در خودرو هیچ خرابی به وجود نیاورده و از روغنهای قبلی نیز راندمان بهترین را ارائه میدهد. در مقابل نیز اگر جنبه بد را در نظر بگیریم، خرابیهایی برای خودرو به وجود خواهد آورد که هزینههای زیادی باید برای جبران آنها انجام شود. در ادامه این مطلب از وبلاگ سفیر فرتاک پارسه با ما همراه باشید تا نتیجه ترکیب روغن سینتتیک و روغن معمولی را بررسی نماییم.
چرا نباید روغنها را با یکدیگر تبدیل کنیم؟
برای درک بهتر اینکه چرا مخلوط کردن روغن موتور به عنوان یک تمرین معمولی توصیه نمیشود، اجازه دهید نگاهی دقیقتر به روغن موتور و آنچه که برای انجام آن طراحی شده، بیندازیم تا تفاوت هدف، ویژگیها و راندمان را بعد از مخلوط کردن روغن متوجه شویم. فرایند کار کردن روغن در خودرو به این صورت است که روغن در موتور به گردش در میآید و قطعات متحرک موتور را روانکاری میکند تا به کاهش اصطکاک و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد قطعات کمک کند.
همچنین روغن موتور رسوبات و آلودگیها را نیز جمع میکند تا قطعات را تمیز کرده و موتور خودرو را صاف و تمیز نگه دارد. شاید برایتان سوال شود که آیا میتوانید روغن مصنوعی را با روغن معمولی مخلوط کنید و باز هم همین استفاده را از آن کنید؟ در ادامه جواب این سوال را دریافت خواهید کرد.به طور کلی 3 نوع روغن موتور وجود دارد که مصنوعی، نیمه مصنوعی و معمولی هستند. اما در واقع موضوع پیچیدهتر از دانستن نوع روغن موتورها است. بیشتر کارخانههای تولیدی روانکاران از بنزوئیل (Pennzoil) استفاده میکنند که در چهار نوع اصلی قرار میگیرند:
- روغن موتور معمولی یا روزمره، روغن موتوری است که از نفت خام به دست میآید، اغلب در خودروهایی با طراحی موتور ساده بهترین کارایی را دارد.
- روغن موتور مصنوعی. روغن موتور مصنوعی به طور مهندسی تولید شده است و مولکولها از نظر اندازه و شکل یکنواختتر هستند. نتیجه این است که روغن مصنوعی تمایل به داشتن ناخالصی کمتری نسبت به روغن معمولی دارد. روغنهای مصنوعی معمولا به طور ویژه با مواد افزودنی برای افزایش عملکرد در دماهای بالا فرموله میشوند.
- روغن موتور ترکیبی مصنوعی. مخلوطی از روغنهای مصنوعی و معمولی است کخ میتواند در برابر اکسیداسیون و زنگ زدگی بیشتر از روغنهای معمولی مقاومت کند. این موضوع باعث میشود که آن را به یک انتخاب محبوب برای رانندگی در هوای بسیار سرد یا مرطوب تبدیل کند.
- روغن موتور پرمصرف. این روغن برای پیموده مسافت زیاد، کاهش سوختن و نشتی روغن و برای خودروهای مدل قدیمی یا خودروهای جدیدتر با بیش از 75 هزار مایل ساخته شده است.
همانطور که می بینید، هر یک از این روغنها فرمول علمی خاص خود را دارند. مخلوط کردن آنها به هیچ وجه باعث بهبود عملکرد یا کارایی موتور خودرو نمیشود. همچنین ممکن است که اختلاط در عملکرد روغن ایجاد شود. این با این دو نکته به همان اندازه مهم نشان داده میشود:
- افزودن روغن مصنوعی به روغن موتور معمولی باعث افزایش روغن معمولی نمیشود.
- مخلوط کردن روغن موتور معمولی با روغن مصنوعی ممکن است مزایای روغن مصنوعی را از بین ببرد.
به طور کلی باید مخلوط کردن دو روغن مختلف با یکدیگر را هدر دادن پول خود در نظر بگیرید، زیرا ساختار روغنهایی که به صورت تخصصی فرموله شدهاند را تغییر داده و به یک محصول بیکاربرد تبدیل میشود. با رقیق کردن مزایای روغن مصنوعی، ممکن است محافظت کمتری از موتور را تجربه کنید.
تست و بررسی کوتاه مدت از روغنهایی که ترکیب شدهاند.
برای بررسی این موضوع تصمیم گرفتیم که گزینههای مناسب و مقرون به صرفه یعنی مخلوط کردن روغن مصنوعی با روغن موتور معمولی را انجام دهیم، اما آزمایشات نشان داد که ترکیب دو نوع روغن، اصلا کار خوبی نبود. این کار برای یک آزمایش هیچ اشکالی ندارد، اما اگر به یک عادت تبدیل شود، اصلا نتیجه خوبی نخواهد داشت. اکنون که به جواب سوال قبلی خود رسیدید، اکنون شاید بیخیال ترکیب دو نوع روغن رسیده باشید و به فکر ترکیب دو روغن از یک برند افتاده باشید.
ترکیب دو روغن از یک برند چه نتیجهای خواهد داشت؟
تا زمانی که روغنی که استفاده میکنید، دارای استاندارد API، استاندارد SAE و ویسکوزیته یکسان باشند، مخلوط کردن آنها با یکدیگر تفاوتی ایجاد نمیکند، اما باز هم بهتر است که آن را در خودرو استفاده نکنید، زیرا ممکن است که هر شرکت یا برند آن را با فرمولاسیون متفاوتی تولید کرده باشد که در این صورت باز هم ساختار روغن بر هم میریزد. بنابراین استفاده از آن نیز در خودرو منطقی نخواهد بود و ممکن است به فرایند کارایی خودرو آسیب برساند.
آیا میتوانید روغن موتور در حال استفاده در خودرو را تعویض کنید؟
اکثر مکانیکها معتقد هستند که بعد انتخاب یک روغن برای خودروی خود، بهتر است که دیگر آن را تعویض نکنید. به طور مثال اگر از روغن موتور معمولی استفاده میکنید، برای بهبود شرایط خودرو همین روند را ادامه دهید و به روغن موتورهای مصنوعی سوئیچ نکنید. اما باز هم اگر قصد این کار را داشتید، چند کار را باید انجام دهید که خودرو به خوبی آماده این تغییر باشد. در ابتدا باید دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید و ببینید که آیا میتوان در خودرو روغن موتوری از نوع دیگر را مورد استفاده قرار دارد یا خیر.
آیا میدانستید که اگر از توصیههای سازنده پیروی نکنید، ممکن است خطر آسیب به موتور را افزایش میدهید و حتی ممکن است گارانتی خودرو را نیز باطل کنید؟ اگر نمیتوانید کتابچه راهنمای خودرو را پیدا کنید، پیشنهاد میکنیم با یک متخصص که خودروی شما را میشناسد مشورت کنید.
بهترین زمان برای ساخت ترکیب در زمان تعویض روغن
اگر میخواهید که نوع روغن موتور را تعویض کنید و خودرو نیز با تغییرات سازگار است، پیشنهاد میکنیم که هنگامی که قصد تعویض و یا خرید روغن موتور را دارید، نوع آن را نیز تغییر دهید. برخی از نمایندگیهای از شما سوالهایی میپرسند تا بدانند که چه روغنی برای شما مناسب است. در ادامه سوالها را مشاهده خواهید کرد:
- در ترافیک رانندگی میکنید؟
- در دماهای بالا رانندگی کنید؟
- با دور موتور بالا رانندگی میکنید؟
- به طور روزمره چقدر از خودرو استفاده میکنید؟
- آیا با خودرو بارهای سنگین حمل میکنید؟
- در آب و هوای غبارآلود یا آلوده رانندگی میکنید؟
- در مناطق کوهستانی رانندگی میکنید؟
بر اساس پاسخهای شما و همچنین توصیههای سازنده، تکنسین گزینههای روغن موتور خودرو را به شما معرفی میکند. بعد از اینکه شما در مورد انتخابهای خود مطمئن شدید، سپس میتوانید روغن جدید را با نوع قدیمی تعویض نمایید. اما باید تایید تکنسین نیز مبنی بر سازگار بودن روغن نیز لحاظ شود که بعد از آن اقدامات زیر انجام میگیرد.
- روغن مصرف شده را خارج کرده و دور ریخته میشود.
- روغن جدیدی جایگزین میشود که مطابق با توصیههای سازنده از نظر نوع، وزن و حجم است.
- فیلتر روغن کثیف شده را دور بیاندازید و آن را با یک فیلتر تازه و تمیز جایگزین کنید.
- روغنهای حیاتی مانند روغن گیربکس، فرمان برقی، جعبه دیفرانسیل/انتقال، و مایع شستشو را فراموش نکنید.
- داخل خودرو را جاروبرقی بکشید و شیشههای بیرونی را تمیز کنید.
در صورت تمایل، تکنسین برچسبی را در گوشه سمت چپ بالای شیشه جلو قرار میدهد تا به شما اطلاع دهد که چه زمانی موعد تعویض روغن بعدی شماست.
سخن پایانی
در این مطلب از وبلاگ سفیر فرتاک پارسه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و نتایج ترکیب روغن سینتتیک یا مصنوعی و روغن معمولی را گفتیم. بنابراین اگر ترکیب کردن دو روغن با یکدیگر کاری است که فقط برای تفریح انجام میدهید و در خودرو از آن استفاده نمیکنید، پس به موتور خودرو آسیب نمیرساند. فرض کنید میخواهید روغن خودرو را پر کنید، فقط برای اینکه تا زمان بررسی بعدی تعمیر و نگهداری را ادامه دهید. اگر روغنی که استفاده میکنید، با توجه به ویسکوزیته توصیه شده در کتابچه راهنمای سازند باشد، مخلوط کردن مشکلی ندارد.